PROČ SE ZAJÍČEK TĚŠÍ NA JARO
Březen - duben
PODTÉMATA: Čím budu
Proč se jaro zelené
Zajíčkova pomlázka
Zvířátka na dvorku
Den Země
Maminky a rodina
CHARAKTERISTIKA:
*V tomto období se děti seznámí se světem dospělých - důležitostí jejich povolání pro společnost.
*Dšti budou objevovat rozmanitosti světa v probouzející se přírodě všemi smysly (zvuky v přírodě, ekologické hry a činnosti, vnímání změn počasí, pozorování fauny a flory podpoří celkový environmentální rozvoj dítěte). Upevní si znalosti v barvách a tvarech určováním, pojmenováním, tříděním a orientací.
*Děti se seznámí s lidovými tradicemi a zvyky Velikonoc, budeme podporovat rozvoj tvořivosti dětí ve všech směrech. Povedeme děti k posílení citových vztahů, k vyjádření prožitků a pocitů.
*Zaměříme se na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije - rodina, funkce rodiny, členové rodiny a vztahy mezi nimi, život v rodině s prohloubením znalosti o struktuře rodinných vztahů.
CO VIDĚLA MYŠKA V ZIMĚ
Leden - únor
PODTÉMATA: Pohádkové putování
Zima čaruje
Co víme o svém těle a zdraví
Hurá do masek
Co děláme celý den
Když napadne sníh
CHARAKTERISTIKA:
*V tomto období , pokud nám bude počasí nakloněno, budeme s dětmi objevovat krásy zimní přírody, zimní sporty a radovánky.
*Připomeneme si, co můžeme v zimě udělat pro ptáčky a zvířátka.
*Čeká nás také pohádkové povídání a tvoření, při kterém budeme rozvíjet komunikativní a ,,herecké“ dovednosti dětí, hledat v pohádkách ponaučení, učit se spolupracovat.
*Budeme se seznamovat s lidským tělem, učit se chránit své zdraví.
*Při povídání na téma ,,Co děláme celý den“ budeme děti seznamovat s jednoduchými časovými pojmy.
*V únoru si připomeneme masopustní tradici karnevalem ve třídě.
ZIMNÍ VÍLA
Z velké dálky cestovala,
nesla něco v ranci.
Sukýnku si natřepala,
našla místo k tanci.
Celý ranec vysypala,
snížek padá na les,
po kraji ho rozfoukala,
do tepla si zalez!
A co dělá víla v noci?
Kreslí na okýnka,
pak zas sype běloučký sníh
a zem pod ním spinká.
NAŠE TĚLO
Na co máme hlavičku?
K přemýšlení, človíčku!
Vlásky na ní učešeme,
nosánkem se nadechneme.
Očička se dívat mají,
ouška zase poslouchají.
Pusa umí povídat,
jídlo bříšku posílat.
Hlava se nám hýbat může,
krček jí s tím rád pomůže.
Ruce musí pracovat,
pak si mohou také hrát.
Na zádech se dobře spí,
zadeček je k sezení.
Na nožičkách dá se stát,
umí chodit, sportovat.
NA SANÍCH
Na kopci se třpytí sníh,
děti jezdí na saních.
Tváře mají červené,
nos i uši studené.
Nikomu to nevadí,
dál ve sněhu dovádí.
KARNEVAL
Začíná nám velký bál,
hurá, je tu karneval!
Holčičky se nastrojily,
v princezny se proměnily.
Z kluků jsou zas hastrmani,
kovbojové, indiáni.
Veselit se společně
- to je vážně báječné!
Prosinec
PODTÉMATA: Přijde k nám čert s Mikulášem
Čekání na Ježíška
CHARAKTERISTIKA:
Prosinec je období adventu a vánočních svátků. Děti prožijí přípravu na Mikulášskou nadílku, vánoční besídku nebo adventní tvoření. Dobu adventu budeme vnímat jako dobu vánočního rozjímání a vymýšlení dárečků k obdarování, se všemi zvyky a tradicemi. Nebudou chybět vánoční příběhy, pohádky, objevování lidových zvyků, výtvarná a pracovní tvoření, zpěv koled a písní se zimní tematikou. Společně vytvoříme krásné vánoční prostředí ve třídách a interiéru naší MŠ.
VÁNOČNÍ STROMEČEK
Vánoční stromeček zavoněl v pokoji,
maminka u stolu jablíčko rozkrojí.
A když ho rozkrojí, uvidí hvězdičku,
která se schovala v červeném jablíčku.
PODZIMNÍ PROCHÁZKA S JEŽKEM
ŘÍJEN- LISTOPAD
PODTÉMATA: Barvy podzimu
Jak chutná podzim
Co si obléknu
Uspávání zvířátek
CHARAKTERISTIKA:
* Seznamování se změnami v přírodě a živočišné říši v podzimním období.
* Poznávání a pojmenování některých druhů ovoce a zeleniny, vysvětlování významu jejich zařazování v jídelníčku.
* Hledání odpovědí na zvídavé otázky o svém těle – co mu prospívá a škodí, jak chránit své zdraví za nepříznivého a chladného počasí.
* Výroba dráčků z papíru, tvoření z dýní, ovoce či zeleniny, hry s přírodninami.
* Zapojování děti do jednoduchých úklidových prací na zahradě MŠ.
PADÁ LISTÍ
Padá listí ze stromů,
barví střechy všech domů.
Žlutá, hnědá, červená,
co to jenom znamená?
To si malíř podzim hrál,
všechny barvy pomíchal.
HRUŠKY
Žluté zvonečky
sladké jako med,
na hlavičce stopečky,
snědli jsme je hned.
DRACI
Mámo, táto, draci letí!
Letí, letí do nebe.
První, druhý i ten třetí
dívají se na tebe.
ZELENINA
Na oběd i na svačinu
každý den jím zeleninu.
Mrkev, salát, rajčátka,
vitamínů hromádka.
OBLÉKÁNÍ
Do tunelu jede vlak,
pomaličku, tak a tak.
Kudy, kudy cestička,
už je venku pěstička.
ZÁŘÍ
PODTÉMATA: Hola, hola, školka volá! (aneb Už jsme ŽABIČKY)
Naše vesnice je pěkná velice
CHARAKTERISTIKA:
* Adaptace nově příchozích dětí a jejich začleňování do kolektivu vrstevníků.
* Seznamování dětí s novými učitelkami a dalšími zaměstnanci MŠ, prostředím nové třídy.
* Postupné přizpůsobování se novému režimu, stanovení si pravidel třídy.
* Rozvíjení dovedností z oblasti sebeobsluhy a hygienických návyků.
* Povídání si o naší vesnici, poznávání budov a míst na vycházkách, pozorování dění v obci.
ROSNIČKY
Čtyři žabky rosničky
odřely si nožičky.
Teď jim není do skoku,
chladí si je v potoku.
JEŽEK
Na zahrádce někdo dupe,
kdo to asi, kdo to bude?
Má bodliny pichlavé,
ukrývá se ve trávě.
Žere hmyz a žížaly
a nemá rád křížaly.
PŘÁNÍČKO
K tvému svátku chci ti přát,
aby tě měl každý rád.
Ať záříš jak sluníčko
a slouží ti zdravíčko.
DĚTI DO MŠ BUDOU POTŘEBOVAT:
* PAPUČKY ( uzavřené)
* UMĚLOHMOTNÉ RAMÍNKO do šatny na kalhoty a bundu (NE s kovovým háčkem)
* TAŠKU s věcmi na zahradu (tepláky, starší mikina a bunda na chladnější počasí)
* STARŠÍ BOTY na zahradu
* menší TAŠKU s náhradním oblečením do třídy (spodní prádlo, tričko, punčocháče nebo ponožky a legíny)
* PYŽAMO
* UMĚLOHMOTNÝ HRNÍČEK
* HŘEBEN (pro holčičky s delšími vlásky)
* TEPLÁKY ( legíny, zástěrku) na převlečení do třídy
* DO BUNDY, ve které dítě do MŠ přivedete, dávejte prosím VŽDY KAPESNÍK
VŠECHNY VĚCI DĚTEM PODEPIŠTE (u iniciál přidejte i druhou hlásku z příjmení) !
DĚKUJEME
REŽIM DNE – ŽABIČKY
6:15 – 7:00 (scházení dětí ve třídě MYŠIČEK) volné hry
7:00 – 8:10 (děti odchází do naší třídy) volné hry, spontánní, skupinové a indivi- . duální činnosti, úklid při ,,Uklízecí písničce“
8:10 – 8:30 tělovýchovná chvilka
8:30 – 8:50 hygiena, dopolední svačina
8:50 – 9:30 uvítání s básničkou v komunitním kruhu , cílené činnosti (tematické, . kooperativní, prožitkové)
9:30 - 11 :30 pobyt venku
11:30 – 12:00 hygiena, oběd
12:00 – 14:00 odpočinek
14:00 – 14:30 hygiena, odpolední svačina
14:30 – 16:15 spontánní činnosti dětí, řízené aktivity zaměřené především na hry, . zájmové činnosti a pohybové aktivity, které v případě pěkného počasí . mohou probíhat na zahradě MŠ
Po třídě my neběháme
i na druhé pozor dáme.
V herně si pak zacvičíme,
na zahradě vyřádíme.
U jídla se ztišíme
drobit na zem nesmíme.
Víme, jak se drží lžička,
nezamažeme si trička.
Tetám z kuchyně
velkou radost uděláme,
když všechno, co uvaří,
vždycky aspoň ochutnáme.
Poslouchej, co jiný říká,
do řeči mu neskákej.
Zvedni ruku nad hlavičku,
budeš mluvit za chviličku.
Všechny hračky místo mají,
ŽABIČKY je dobře znají.
A po hraní hned
uklidí vše zpět.
Kouzelná slovíčka
zná už každá ŽABIČKA.
Poděkuje, poprosí,
že má zdravit, také ví.
A když něco vyvede,
omluvit se dovede.
Když je smutný kamarád,
řekni:,,Nebreč, pojď si hrát!“
Ruce čisté rádi máme,
vodou ale necákáme.
Ze záchodku všechno hned
pošleme s vodou na výlet.
Na lehátku odpočne si
pusa, ruce, nožičky.
A pak zase vesele
ŽABKY skáčou z postele.
Dvě šikovné ruce máme,
sami už se oblékáme.
Do bot, kalhot, do trička
rychle vklouzne ŽABIČKA.
KARNEVAL
INDIÁNSKÉ DOPOLEDNE
TŘI PRASÁTKA
O KOBLÍŽKOVI
O ZTRACENÉ RUKAVIČCE
POHÁDKA TŘI MEDVĚDI a CVIČENÍ S PLYŠÁKY
STAVBA SNĚHOVÉ HRADBY
ZIMNÍ SPORTY VE TŘÍDĚ I VENKU
CO NÁM CHUTNÁ, ALE ŠKODÍ ZDRAVÍ
LIDSKÉ SMYSLY- HMAT
CO PATŔÍ DO LÉKAŘSKÉHO KUFŘÍKU, OSOBNÍ HYGIENA a KOULOVANÁ
JAK UDĚLAT VLOČKU a OSLAVIČKA
JAK SE STAVÍ SNĚHULÁK
PŘI PRÁCI S INTERAKTIVNÍ TABULÍ
VYCHÁZKA K DAŇKŮM
A KDYŽ NESNĚŽÍ
SNĚHÁNKY
RADOST NA KOPCI
VÁNOČNÍ DOZNÍVÁNÍ
VÁNOCE V ŽABIČKÁCH
VÝROBA VÁNOČNÍHO SVÍCNU
PEČENÍ PERNÍČKŮ
VÁNOČNÍ TVOŘENÍ
PRVNÍ SNÍH
ZDOBÍME STROMEČEK
ČERTOVSKÝ TÝDEN
VYRÁBÍME ADVENTNÍ VĚNEC
VYRÁBÍME KRMELEC A STROMKY DO NAŠEHO LESA
HLEDÁME LESNÍ ZVÍŘÁTKA A POČÍTÁME
NA TÉMA OBLÉKÁNÍ
PEČEME MRKVOVOU BÁBOVKU
BRAMBOROVÉ SOUTĚŽE
JAK NÁM VONÍ ZELENINKA
PRÁCE NA ZAHRADĚ
DÝŇOVÁNÍ
BAREVNÝ PODZIM A DRACI
CVIČENÍ S KRÁTKÝMI LANY
JAK CHUTNÁ PODZIM
O VELIKÉ ŘEPĚ
TA NAŠE VESNICE
U KOLOTOČŮ
CVIČENÍČKO
ODPOČINEK PO OBĚDĚ
MALUJEME HRNÍČEK SE ZNAČKOU
U SVAČINKY
PRVNÍ DNY V ŽABIČKÁCH