ZÁŘÍ
- adaptace dětí na nové prostředí (třída, zahrada)
- navozování důvěry mezi dětmi a novými p. učitelkami
- společné utváření pravidel třídy
- postupné přibližování se novému režimu dne ve třídě
- upevňování zdvořilostních návyků
- posilování pozitivních vztahů nejen k MŠ, ale i k jejímu blízkému okolí
- poznávání zvyků a tradic Postřelmova - hody
PACI, PACI, PACIČKY
Paci, paci, pacičky,
my jsme správné dětičky.
Ať jsme kluci nebo holky,
chodíme do stejné školky.
Naše školka velká je,
mateřská se jmenuje.
Rádi do ní chodíme,
za ruce se vodíme.
Hrajeme si, cvičíme,
zpíváme a kreslíme.
Všichni se tu rádi máme,
protože se dobře známe.
ŽABKA
U našeho rybníčka na placatém kameni
sedí malá žabička, kabátek má zelený.
A co dělá žabička, když padají kapky?
Vesele si poskakuje, v blátě máčí capky.
ŘÍJEN a LISTOPAD
- osvojování si jednoduchých poznatků o podzimním období
- seznamování s proměnami v přírodě pomocí všech smyslů
- rozvíjení vyjadřovacích dovedností (poznatky, pocity, nápady)
- tvoření z přírodnin
- jednoduché práce na zahradě
- výlety do přírody
- exkurze do obchodu U krtka, návštěva zahradnictví
- zapojení do projektu ,,Hrátky s přírodninami“
- beseda s myslivcem a chovateli ptactva
- odpolední oslava ,,Dne stromu“ s rodiči
- pečení a vaření z ovoce a zeleniny
- ,,Dračí hrátky"
- písničky, básničky, příběhy a hry k tématu
- práce s encyklopediemi, na interaktivní tabuli
OVOCE A ZELENINA
Ovoce a zelenina,
to je zdraví, to je síla.
Kdo jí mrkev, ředkvičky,
bude zdravý celičký.
Hrušky, švestky, jablíčka
mlsá kluk i holčička.
JAK ROSTE STROM
Zasadíme semínko,
naše malé miminko.
V hlíně najde na chvilku,
pohodlnou postýlku.
A pak díky sluníčku,
poroste výš a výš.
a když ho zaliješ,
velké divy uvidíš.
Vyroste z něj strom, velký pán,
co kymácí se do všech stran.
VEVERKY
Seděly dvě veverky
na vysoké jedli,
chvíli něco chroupaly,
chvíli něco jedly.
A když měly plná bříška,
řekly si: ,,Tak dost!“
Houpaly se, houpaly,
jen tak pro radost.
LISTOPAD a PROSINEC
- seznamování dětí s českými tradicemi (Mikuláš, vánoční svátky)
- rozvíjení řečových schopností (básničkami, písněmi k tématu a koledami) a řečového projevu
- nácvik na "Počertovské dovádění" (akce s rodiči)
- nácvik vystoupení pro seniory z Domova důchodců v Postřelmově
- rozvíjení jemné motoriky a fantazie při výtvarných a pracovních činnostech - tvoření z netradičních materiálů
- vánoční pečení
- zdobení stromečku
ANDÍLEK
Andílek si nebem letí,
pozoruje hodné děti.
Kohopak to vidí z nebe?
Vidí mně a vidí Tebe.
Po obláčcích poskakuje,
stříbro kolem rozhazuje.
MIKULÁŠ
Mikuláš již z dálky mává,
čert vedle něj kráčí.
Anděl dětem dárky dává,
čert se na něj mračí.
Potom chytí prázdný pytel,
děti valí oči,
jak ten čertík neposeda
do pekla zas skočí.
CO BUDOU DĚTI POTŘEBOVAT DO TŘÍDY:
- papuče
- umělohmotný hrníček (podepsaný)
- tepláčky, legíny do třídy (Děti mají mít ve třídě jiné , než ve kterých jdou z domu a oblékají si je na vycházku)
- hřebínek (děvčata)
- pyžamo (děti, které v MŠ spí)
CO BUDOU DĚTI POTŘEBOVAT DO ŠATNY:
- oblečení na zahradu (+ obuv)
- náhradní oblečení do třídy (spodní prádlo, ponožky, tričko)
- 1 umělohmotné ramínko do šatny (podepsané a bez kovového háčku)
,,Zahradové“ oblečení uložte do zelených tašek se značkou vašeho dítěte, které budete mít připravené v šatně.
Náhradní oblečení do třídy nechte v tašce, kterou si přinesete.
Dohlédněte prosím na to, aby vaše dítě mělo každý den v kapse vycházkového oblečení kapesník.
Děkujeme.
REŽIM DNE U ŽABIČEK
Děti se schází obvykle do 8. 00 (z toho od 6. 15 do 7. 00 i s dětmi ze třídy Myšiček). Tento čas je směřován na volnou hru, kdy mají možnost vybrat si z pestré palety her a činností dle svého uvážení. Je to ideální čas pro individuální činnosti a práci s dětmi. Před úklidem děti vždy upozorníme dopředu, aby si stihly své činnosti a hry pomalu dokončit. Na začátku školního roku jsme navázali na tzv. "uklízecí písničku", která se nám osvědčila již v předchozích letech. Jakmile písničku začneme zpívat, je to jasný pokyn k úklidu hraček na svá místa. Následuje zdravotní rozcvička s pohybovou hrou k danému tématu, dětská jóga. Poté děti odchází na ranní hygienu a svačinku, při které si děti upevňují základy slušného stolování. Děti vedeme i k úklidu svých stolečků.
Po svačině se s dětmi ještě jednou přivítáme. Tentokrát společně, v komunikativním kruhu, který zahájíme na koberci krátkou básničkou. V kruhu se přivítají postupně všechny děti pohlazením. Poté si povídáme o tématech, která vyplývají z našeho TVP, o tom, co děti aktuálně zajímá. Seznamujeme se s novými básničkami, písničkami, čteme si pohádky, o kterých si pak povídáme. U dětí tak rozvíjíme souvislé vyjadřování, snažíme se je vést k dodržování pravidel slušného chování (neskákat do řeči druhým, nevykřikovat, vyslechnout sdělení ostatních kamarádů, p. učitelek, zajímat se o názory a zájmy druhých).
V dopoledních řízených činnostech se snažíme nenásilným způsobem prostřídat všechny složky prosociální, mravní i estetické výchovy. Činnosti vytváříme dostatečně pružné a vždy je přizpůsobujeme aktuální náladě a potřebám dětí. Snažíme se děti podněcovat k vlastní aktivitě, bereme ohled na jejich pracovní tempo, individuální schopnosti a možnosti. Věnujeme včasnou cílenou pozornost oblastem, které jsou nejčastějšími příčinami odkladů povinné školní docházky. Především tedy logopedické prevenci, grafomotorice, rozvoji sociálních kompetencí a soustředěnosti. Vzdělávací nabídka je pro děti srozumitelná a dobře organizačně zvládnutá. Ve vzdělávací nabídce je účelně zastoupena individuální práce dětí, spolupráce v menších skupinkách i frontální práce celé třídy. Nabízíme aktivity, které podporují pozitivní sebepojetí dětí a jejich sebevědomí.
Při přípravě na pobyt venku dbáme na to, aby děti byly co nejsamostatnější v oblasti oblékání i úklidu svých věcí. Pobyt venku se snažíme trávit co nejvíc na zahradě, kde je pro děti dostatek příležitosti k volným hrám i pohybu. Máme tu dřevěné průlezky pro pilování koordinace pohybů dětí, pískoviště, fotbalové branky, kuchyňku. Děti mají prostor na míčové hry, běhání, jízdu na koloběžkách a tříkolkách, na kreslení křídami. Pobyt na zahradě střídáme s vycházkami do centra obce i za vesnici (cesta k Novým Dvorům, na "Čmakalku"). Při vycházce dbáme na zvýšenou bezpečnost dětí, správnému přecházení vozovky, vedeme je ke slušnému zdravení místních občanů.
Po pobytu venku následuje hygiena a oběd. Od druhého pololetí bychom rádi začali s používáním celého příboru, proto nyní dbáme především na to, aby všechny děti správně držely lžíci, správně seděly u stolu.
Po obědě a hygieně se děti chystají na polední odpočinek, spánek, při četbě z pohádkových knížek.
Po spánku následuje opět hygiena, odpolední svačina, po níž s dětmi za příznivého počasí odcházíme opět na školní zahradu, popřípadě si děti hrají ve třídě. Odpoledne si děti hrají dle svých zájmů a přání až do příchodu rodičů.
- VŠICHNI JSME TU KAMARÁDI
- NASLOUCHÁME DRUHÉMU
- UKLÍZÍME PO SOBĚ
- VE TŘÍDĚ, V UMÝVÁRNĚ, NA CHODBĚ CHODÍME POMALU
- NEPLÝTVÁME VODOU
[
